
Editorial Power and Manipulation 
  
On 11 November, coinciding with the birthday celebrations of His Majesty, the 
Bhutanese media saw yet another development with the debut of Bhutan Now, the 
flashy English language magazine from the owners of Bhutan Times. It was a 
praiseworthy endeavour to be able to bring out such a magazine and, as one of the 
contributors, I was also eagerly waiting to see the publication. My excitement 
however was short-lived as, upon seeing my article Grappling with 
Change, I discovered it was significantly rewritten giving it a new voice. The editor 
has altered my narrative, changed the emphases, dropped some points, and in the 
process added quite a number of errors and ahistorical and misconceived remarks, all 
without even informing me. Let me demonstrate this with an example. 
  
The opening sentence of the article goes: 'Two worlds collide when characters from a 
12th century myth trade jokes with a tourist from the west'. In the paper I sent them, 
I have neither mentioned that Ura Yakchoe story is a 12th century myth nor that the 
clown character comes from it. I have no grounds to make such remarks. Since I have 
no evidence for a reasonable dating, I left it undated. Similarly, I have made no 
allusions as to whether the story is a myth. I think it is not right of us to pass such 
judgements over age-old traditions. Furthermore, I do not believe the two worlds are 
colliding or that there is any trading of jokes between the clown and tourists in the 
festival, as the opening line would have us believe. But this thoughtless sentence was 
put in my mouth by the editor, and worse still, placed as the opening line. Many other 
cases of this sort appeared throughout the article. 
 
This incident is negligible seen on its own but it raises for us much greater concerns 
about the limits of editorial power and ethics of publication. The issue is particularly 
pertinent in the aftermath of Abi Khaomo's story produced by Bhutan Times. What 
right does the media have to make up stories and opinions? There is no denying that 
the editor has the prerogative to make stylistic improvements and impose his 
house rule for all articles to be published but for the editor to assume the liberty to 
change other people's words to the extent of distorting their opinion and message is 
outrageous, to say the least. It is also a usual procedure for journal publishers to 
provide final drafts to the authors before publication, especially if editorial changes 
have been made. But Bhutan Now ignored my requests for the proofs. 
 
Surprisingly, I was not alone in receiving this kind of treatment. In a flurry of 
complaints, another contributor to the magazine also accused Bhutan Times of 
intellectual dishonesty and sloppiness for publishing her article without sending her 
the proof of their changes. She also pointed out that Bhutan Times violated her 
privacy publishing her personal email address without her consent, and that many 
photos were published without due credits. Are these mistakes then merely due to lack 
of professionalism or an intentional scheme of manipulation? 
 
The changes in my article were certainly deliberate manipulations, probably with a 
good intention. However, in spinning my words and attributing me new lines without 
even informing me, the editor has gone beyond his editorial prerogative. Baffled as I 
was, I lodged a written complaint and as can be expected, the response came in the 
form of a lukewarm apology. Bhutan Times explained that things have been 
overlooked in the rush to prepare the next issue. But is this acceptable? Can we let a 



national paper continue with the same irresponsible attitude and neglect of intellectual 
propriety? I think it is time for all of us to help our media services mature into a 
responsible and professional organ of the nation for what they say has far reaching 
implications on our societies. For now, this complaint on my part is one modest 
contribution towards that constructive process. 
 
Karma Phuntsho 
Paris 


